• Informatiegids, IKC-plan en jaarverslag
    • Informatiegids
    • IKC-plan
    • Jaarverslag
  • Ondersteuning
    • Ons ondersteuningsplan
    • Onze ondersteuningsroute
    • Remedial teaching
    • Motorisch remedial teaching
    • Kindercoaching en Extra Vreedzaam
    • Het ondersteuningsteam
    • de Jeugd- en gezinswerker op school
    • Logopedie
    • Kinderfysiotherapie
  • Resultaten
  • Vrij vragen
  • Inspraak
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Leerlingenraad
  • Beleid en procedures
    • Protocollen / Formulieren / verlof
    • Procedure schoolkeuze groep 7/8
    • Beleid publiceren foto's
  • Niet tevreden?
  • Vrije dagen
  • Feestbeleid
  • Hoe werken wij?
  • Ons onderwijs
  • Peuterspeelgroep
  • Opvang in het IKC
  • Een Vreedzaam IKC
  • Sport en Cultuur
  • Vrije dagen
  • Registratieprocedure
  • Aanmelden kennismakingsbezoek

Ben u niet tevreden? Heeft u opmerkingen of suggesties?

Algemeen


In de meeste gevallen kunnen klachten of problemen worden opgelost door ze op school te bespreken met de leerkracht of directie of de speciaal daarvoor aangewezen contactpersoon. Indien het interne traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht worden besproken met de externe vertrouwenspersoon of uiteindelijk worden behandeld door de Klachtencommissie Onderwijs. Onze school is aangesloten bij de Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs. De functie van externe vertrouwenspersoon is ondergebracht bij de GGD Hollands Noorden. 

Klachtenprocedure op school


  1. U gaat in gesprek met met degene tegen wie de klacht gericht is.
  2. U gaat met uw klacht in gesprek met de schoolleiding.
  3. U gaat in gesprek met de Interne vertrouwenspersoon op de school (voor eerste opvang en advies aan leerlingen en ouders).
  4. Via de schoolleiding of de interne contactpersoon wordt de externe vertrouwenspersoon ingeschakeld om te bemiddelen tussen u en degene tegen wie de klacht gericht is. Dit gaat met name om klachten over ongewenst gedrag.
  5. Bij klachten van ernstiger aard wordt de externe klachtencommissie benaderd.

Interne contactpersoon (contactpersonen)


De interne contactpersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van ongewenst gedrag verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders/verzorgers en/of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft de interne contactpersoon een taak op het gebied van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen. Als contactpersonen zijn aangewezen op onze school:

 

Melinda ZalmSylvia Mordhorst

 

Externe vertrouwenspersoon


Kom je samen niet tot een oplossing of kun je niet in gesprek met eerder genoemde medewerkers? In die gevallen kun je een beroep doen op een extern vertrouwenspersoon.

 

De vertrouwenspersoon is beschikbaar als klankbord en ondersteuner. Zij/hij luistert naar je en neemt je verhaal serieus. De vertrouwenspersoon denkt met je mee over wat je kunt doen en kan je helpen om de zaken voor jezelf in het juiste perspectief te plaatsen. Verder kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het bepalen van eventuele vervolgstappen en je desgewenst hierin begeleiden.

 

Stichting Penta heeft gekozen voor twee externe vertrouwenspersonen. Dit zijn Irma van Harlingen en Eric de Ruijter. Irma en Eric zijn verbonden aan bureau De Vertrouwenspersoon en beiden zijn al jarenlang werkzaam als extern vertrouwenspersonen. Zij zijn aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVVV). 

 

Als je contact opneemt met Irma of Eric, zal zij/hij eerst in alle rust naar je verhaal luisteren. Daarna wordt er samen met jou naar een oplossing voor het probleem gezocht. Vaak verloopt het contact telefonisch, maar het kan natuurlijk ook op locatie.

 

Je kunt de extern vertrouwenspersonen bereiken via:

Irma van Harlingen -

e-mail: vanharlingen@devertrouwenspersoon.nl of telefoon: 088-1119910

Eric de Ruijter -

e-mail: deruijter@devertrouwenspersoon.nl of telefoon: 088-1119910

 

Anti-pest coördinator


Petra Dekker

 

Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs 


Indien intern op school geen oplossing wordt gevonden of de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden aan de klachtencommissie. De klachtencommissie neemt, mits deze de klacht qua termijn en inhoud ontvankelijk is, in behandeling. Beide partijen (klager en school) worden altijd in de gelegenheid gesteld hun mening te geven (hoor en wederhoor). Na behandeling van de klacht, doet de klachtencommissie uitspraak en geeft een advies aan het bestuur van de school. Het bestuur van de school beslist uiteindelijk wat er met dit advies gebeurt. De klachtencommissie heeft een reglement en een eigen klachtenregeling, die u via de website van de school kunt inzien. 

Klachtencommissie Katholiek Onderwijs 

Postbus 82324
Contactpersoon: dhr. H. Nentjes
2508 EH Den Haag
Tel: 070-3457097 (van 9 tot 12 uur) 

Contact


IKC de Wingerd

Sint Martinusstraat 1
1689 GN Zwaag

T. 0229 237696

 

Specifieke contactgegevens

Privacyverklaring Stichting Penta

 

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

 

 

 

 

 

Zoek op de Wingerd-site


 

Routeplanner


Naar De Wingerd

 

 

Copyright 2025 - De Wingerd
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers