• Informatiegids, IKC-plan en jaarverslag
    • Informatiegids
    • IKC-plan
    • Jaarverslag
  • Ondersteuning
    • Ons ondersteuningsplan
    • Onze ondersteuningsroute
    • Remedial teaching
    • Motorisch remedial teaching
    • Kindercoaching en Extra Vreedzaam
    • Het ondersteuningsteam
    • de Jeugd- en gezinswerker op school
    • Logopedie
    • Kinderfysiotherapie
  • Resultaten
  • Vrij vragen
  • Inspraak
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Leerlingenraad
  • Beleid en procedures
    • Protocollen / Formulieren / verlof
    • Procedure schoolkeuze groep 7/8
    • Beleid publiceren foto's
  • Niet tevreden?
  • Vrije dagen
  • Feestbeleid
  • Hoe werken wij?
  • Ons onderwijs
  • Peuterspeelgroep
  • Opvang in het IKC
  • Een Vreedzaam IKC
  • Sport en Cultuur
  • Vrije dagen
  • Registratieprocedure
  • Aanmelden kennismakingsbezoek

Resultaten van ons onderwijs

Wij hebben zicht op de ontwikkeling van uw kind


 

Hoe houden wij de vorderingen bij?


Wij kijken vooral naar de kinderen en hoe ze zich ontwikkelen. De resultaten van de toetsen zijn hulpmiddelen, ze zijn niet leidend in onze aanpak maar wel ondersteunend.

Alle methodes hebben een mogelijkheid tot toetsen die wij dan ook afnemen bij de kinderen. Alle belangrijke gegevens van de leerlingen leggen wij vast in het Leerling Volg Systeem (LVS) Parnassys.

 

 

 

CITO Leerling in Beeld


In groep 3 t/m 8 nemen we verschillende toetsen af van Cito Leerling in Beeld. Zo krijgen we helder zicht op de groei van  kinderen en kunnen wij ons onderwijsaanbod daarop afstemmen. Wij nemen 2 keer per jaar de volgende toetsen af:

  • Rekenen en Wiskunde 
  • Taalverzorging
  • Technisch lezen
  • Begrijpend lezen

Twee keer per jaar buigen alle leerkrachten zich tijdens een studiedag over de resultaten en gaan met elkaar in gesprek over de ontwikkeling van de groep. Hieruit komen nieuwe plannen voor de komende periode.

 

Doorstroomtoets groep 8


Wij nemen de wettelijk verplichte doorstroomtoets af in groep 8. Wij hebben gekozen voor de IEP-toets. 

De IEP-toets is bij ons niet bepalend voor het schooladvies voor de kinderen. Het kan echter het beeld wel versterken.

Het definitieve schoolkeuze advies wordt bepaald door meerdere factoren:

  • Bevindingen van leerkracht(en) groep 7 EN groep 8 (werkhouding, zelfvertrouwen, zelfstandigheid, kritisch denken etc.)
  • Resultaten van CITO Leerling in Beeld vanaf groep 3 t/m groep 8
  • Resultaten van doorstroomtoets in groep 8

 

Uitstroom groep 8


Onze resultaten voor de doorstroomtoets zijn voldoende.

Bij de doorstroomtoets wordt gekeken naar referentieniveaus, rekenen en taal. Hierbij worden 2 indicatoren onderscheiden, namelijk:

  1. Het percentage kinderen dat het 1F niveau haalt. (In principe zou elke leerling dit niveau aan het eind van de basisschool moeten beheersen). De signaleringswaarde voor 1F is 85%. Dit is voor alle sonderwijslocaties in Nederland hetzelfde. Wij scoren in de afgelopen 3 jaar gemiddeld 94,8%.

  2. Het percentage kinderen dat het 1S voor rekenen en 2F voor taalverzorging en lezen haalt. Het streven moet zijn dat zo veel mogelijk kinderen dit niveau beheersen. De signaleringswaarde voor 1S/2F is afhankelijk van de schoolweging. Onze schoolweging is: 28,82 (bron Ultimview 01-05-2024). Dit maakt onze signaleringswaarde hoger of gelijk aan 1S/2F: 50,6%. 

Het landelijk gemiddelde van onderwijslocaties met een vergelijkbare weging ligt op 60,9%. Wij scoren in de afgelopen 3 jaar gemiddeld 56,8%.

Schooladvies De Wingerd

 

 

 

Contact


IKC de Wingerd

Sint Martinusstraat 1
1689 GN Zwaag

T. 0229 237696

 

Specifieke contactgegevens

Privacyverklaring Stichting Penta

 

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

 

 

 

 

 

Zoek op de Wingerd-site


 

Routeplanner


Naar De Wingerd

 

 

Copyright 2025 - De Wingerd
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals