• Informatiegids, IKC-plan en jaarverslag
    • Informatiegids
    • IKC-plan
    • Jaarverslag 23-24
    • Jaarverslag 24-25
  • Ondersteuning
    • Ons ondersteuningsplan
    • Onze ondersteuningsroute
    • Remedial teaching
    • Motorisch remedial teaching
    • Kindercoaching en Extra Vreedzaam
    • Het ondersteuningsteam
    • de Jeugd- en gezinswerker op school
    • Logopedie
    • Kinderfysiotherapie
  • Resultaten
  • Vrij vragen
  • Inspraak
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
    • Leerlingenraad
  • Beleid en procedures
    • Protocollen / Formulieren / verlof
    • Procedure schoolkeuze groep 7/8
    • Beleid publiceren foto's
  • Niet tevreden?
  • Vrije dagen
  • Feestbeleid
  • Hoe werken wij?
  • Ons onderwijs
  • Peuterspeelgroep
  • Opvang in het IKC
  • Kwink op ons IKC
  • Sport en Cultuur
  • Vrije dagen
  • Registratieprocedure
  • Aanmelden kennismakingsbezoek

Hoe doen wij dat op IKC de Wingerd?


In ons IKC hebben wij 17 groepen, waarvan 1 peutergroep (VVE) en 4 kleutergroepen.

 

Wij husselen jaarlijks de groepen vanuit de pedagogische visie dat het bijdraagt aan een bredere sociale ontwikkeling en het doorbreken van vaste patronen. 

Door te husselen, worden bestaande vaste groepjes doorbroken en krijgen kinderen de kans om nieuwe vriendschappen te sluiten. Dit draagt bij aan een inclusievere sfeer in de groep.

In een vaste groep kunnen snel kliekjes ontstaan, wat kan leiden tot buitensluiting van sommige kinderen.

Door in contact te komen met kinderen met verschillende achtergronden, karakters en interesses, leren kinderen de wereld vanuit diverse perspectieven te zien. Dit stimuleert tolerantie en begrip.

Uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen leren omgaan met nieuwe klasgenoten en leerkrachten, dit hun sociale vaardigheden stimuleert, zoals samenwerken, communiceren en empathie tonen. Ze leren zich aanpassen aan nieuwe dynamieken, wat een cruciale vaardigheid is voor later.

 

Wij realiseren ons ook dat het voor sommige kinderen als onprettig kan worden ervaren wanneer ze te horen krijgen dat de groep van het volgende schooljaar verandert van samenstelling. Er zijn namelijk ook kinderen die houvast ervaren als veilig.

De nieuwe leerkracht besteedt  in de eerste weken van het schooljaar veel aandacht aan groepsvorming en het creëren van een veilige sfeer. Denk aan coöperatieve werkvormen, kennismakingsspelletjes en afspraken over omgangsvormen. Daardoor ontstaan jaarlijks, in welke samenstelling ook, groepen met een prettig en positief groepsklimaat. 

De groepen


Peuterspeelgroep ( 2-4 jaar)  Afine, Sanne en Veerle

Groep 1/2 A: Dana

Groep 1/2 B:  Marleen K. en Eline

Groep 1/2 C: Kelly

Groep 1/2 D: Esmee

De kleutergoepen worden ondersteunt door onderwijsassistenten:

Corina, Hayley, Sanne en Laura.                                                     

Henriette is onze leerkrachtondersteuner.

Groep 3: Sandra, Iris,  Noortje, Marjolein

Groep 3 wordt ondersteunt door:Michelle en Carla

Groep 4: Marieke en Ivana

Lio stagiair Tessa

Groep 5: Kayra, Melinda en Marleen A.

Groep 6: Mark, Paulien en Marie Louise

Groep 7: Lowie en Serhat

Groep 8: Nienke, Marleen E. en Jesse

BSO: Hayley, Corina, Sylvia, Laura, Michelle, Monique, Aafke

Invalleerkrachten: Vera, Sjoukje, Charlotte, Jesse, Carla

Hoe werkt groepsdoorbrekend werken?


Binnen ons kindcentrum werken wij groepsdoorbrekend. Wij willen u graag toelichten waarom wij zo werken.

  1. Optimale differentiatie binnen het leerjaar:

    • Maatwerk: Leerlingen kunnen specifieker worden ingedeeld op basis van hun beheersingsniveau of specifieke leerbehoeften voor een bepaald vak of vaardigheid (bijvoorbeeld leesniveaus, rekenniveaus, spellinggroepen). Dit betekent dat snelle leerlingen uit verschillende klassen samen extra uitdaging krijgen, terwijl leerlingen die extra instructie nodig hebben, dit in een kleinere, gerichte groep ontvangen.

    • Focus op specifieke vaardigheden: Je kunt gerichter werken aan bijvoorbeeld technisch lezen, begrijpend lezen, bepaalde rekenstrategieën of schrijfvaardigheden door leerlingen die op hetzelfde niveau zitten, ongeacht hun eigen klas, bij elkaar te plaatsen.

  2. Verbreding van sociale interactie en samenwerking:

    • Nieuwe dynamiek: Leerlingen werken samen met andere klasgenoten uit hun eigen leerjaar dan ze gewend zijn. Dit stimuleert hen om buiten hun vaste sociale kring te treden, nieuwe samenwerkingsvaardigheden te ontwikkelen en zich aan te passen aan andere persoonlijkheden.

    • Meer rolmodellen: Hoewel ze allemaal even oud zijn, kunnen leerlingen elkaar nog steeds inspireren en van elkaar leren, simpelweg omdat ze andere leerstrategieën of invalshoeken hebben.

 

3. Efficiënter gebruik van expertise en middelen:

  • Specialisatie van leerkrachten: Leerkrachten kunnen zich toeleggen op het begeleiden van specifieke groepen leerlingen (bijvoorbeeld de leesexpert die alle gevorderde lezers van het leerjaar begeleidt, of de rekenexpert die de basisvaardigheden aan een grotere groep overdraagt).

  • Gebruik van materialen en ruimtes: Lesmaterialen en specifieke ruimtes kunnen efficiënter worden ingezet, omdat ze niet per se aan één klaslokaal gebonden zijn.

4.  Verhoging van motivatie en eigenaarschap:

  • Gerichte uitdaging: Leerlingen die op hun eigen niveau worden uitgedaagd, blijven vaak gemotiveerder en ervaren meer succes, wat hun zelfvertrouwen ten goede komt.

Contact


IKC de Wingerd

Sint Martinusstraat 1
1689 GN Zwaag

T. 0229 237696

 

Specifieke contactgegevens

Privacyverklaring Stichting Penta

 

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

 

 

 

 

 

Zoek op de Wingerd-site


 

Routeplanner


Naar De Wingerd

 

 

Copyright 2025 - De Wingerd
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers